بلاگ

تفاوت وکیل پایه 1 با وکیل پایه 2 دادگستری در چیست؟

تفاوت وکیل پایه 1 با وکیل پایه 2

آیا تا به حال درگیر مسائل حقوقی شده اید؟ آیا برایتان پیش آمده است که مسائل و مشکلات خانوادگی، ثبتی، ملکی، کیفری و… پایتان را به دادگاه باز کند؟ هیچگاه خودتان یا یکی از آشناهایتان دنبال حق نفقه، مهریه، حضانت بچه، ارثیه و… بوده اید؟ در اینگونه مواقع اولین فکری که به ذهن خطور می کند کمک گرفتن، مشاوره و درخواست یک وکیل باتجربه و خبره است. وکیل کسی است که یک کار به او واگذار شده است. موکل، وکیل را برای انجام امور خود به عنوان نماینده انتخاب می کند. در واقع وکیل نماینده کسی است که برایش مشکلی به وجود آمده است. حالا یک سؤال؛ اگر ساکن استان تهران هستید برای انتخاب وکیل، حتماً دنبال وکیل پایه 1 دادگستری تهران می گردید یا در روند انتخاب وکیل، پایه وکیل برایتان اهمیت ندارد؟ اصلاً به نظرتان اینکه وکیل شما وکیل پایه یک باشد یا وکیل پایه 2، چیز مهمی است؟ تفاوت وکیل پایه 1 با وکیل پایه 2 در چیست؟ برای گرفتن پاسخ سوال در ادامه با ما همراه باشید.

بیشتر بدانید : بهترین وکیل قم

پروانه وکالت پایه یک و پایه دو

یک وکیل دادگستری طبق قانون وکالت و قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت، اگر بخواهند برای انجام امور حقوقی، تنظیم دادخواست و لایحه، مشاوره حقوقی و… اعلام وکالت کنند باید حتماً پروانه وکالت دادگستری را دریافت کرده باشند.

این پروانه به دو دسته تقسیم می شود.

  1. پروانه وکالت پایه یک دادگستری
  2. پروانه وکالت پایه دو دادگستری

یک وکیل با اخذ هر کدام از این دو پروانه، اجازه دارد در امور حقوقی وارد کار شود و به عنوان وکیل حق وکالت پیدا کند.

فرق وکیل پایه 1 و 2

وکیل پایه یک شدن چه مراحلی دارد؟

یک دانشجوی رشته حقوق پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه اگر بخواهد وارد حوزه وکالت شود ابتدا باید در آزمون وکالت شرکت کند. این آزمون از طرف دو حوزه معتبر و رسمی کانون وکلای دادگستری و مرکز امور مشاوران قوه قضاییه است. آزمون کانون وکلای دادگستری شامل 2 مرحله و آزمون امور مشاوران قوه قضاییه شامل 3 مرحله است. کسانی که در آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری شرکت می‌کنند پس از موفقیت در اولین دوره وارد دوره کارآموزی وکالت می‌شوند. این دوره 2 سال طول می کشد. در این دو سال وکیل کارآموز باید زیر نظر وکیل سرپرست پرونده موکل را در دست بگیرد و از او دفاع کند. این وکیل پس از گذراندن این دوره با تأیید صلاحیت علمی و موفقیت در آزمون مرحله دوم که همان آزمون اختبار است، پروانه وکالت پایه 1 دادگستری را دریافت می‌کند.  گزینش وکلا و آزمون های وکالت در کانون وکلای دادگستری سخت تر از مرکز مشاوران قوه قضائیه است.

کسانی که در اولین آزمون مرکز امور مشاوران قبول می‌شوند ابتدا وارد دوره کارآموزی وکالت می‌شوند. سپس برای اخذ پروانه وکالت پایه 2 یک آزمون دیگر (آزمون اختبار) می‌دهند. وکلای پایه دو دادگستری پس از گذشت دو سال می‌توانند آزمون مرحله سوم را بدهند. آنها پس از موفقیت در سومین آزمون پروانه وکالت پایه 1 را دریافت می‌کنند و به صورت رسمی وکیل پایه یک می‌شوند. بنابراین تمام وکلای پایه 2 دادگستری شرکت کنندگان در آزمون مرکز امور مشاوران قوه قضائیه هستند. تفاوت وکیل پایه 1 با وکیل پایه 2 در حدود اختیارات آنها است. وگرنه هر دو وکیل پایه یک و دو که پروانه رسمی وکالت خود را دریافت کرده باشند می‌توانند در دعاوی حقوقی و کیفری فعالیت کنند.

 

تفاوت وکیل پایه 1 با وکیل پایه 2 در چیست؟

وکیل پایه یک و وکیل پایه دو هر دو این اجازه را دارند که در انجام امور حقوقی فعالیت کنند اما در بعضی از امور با هم فرق دارند. مثلاً برای وکیل پایه 1 دادگستری در انجام امور وکالت محدودیتی وجود ندارد و حدود اختیارات آن زیاد است. او می‌تواند در کل کشور در محاکم حقوقی و کیفری فعالیت کند. اما وکیل پایه 2 دادگستری فقط در موارد زیر می‌تواند پیگیر پرونده قضایی شود و فعالیت کند.

در دادگاه های کیفری:

  • جرایمی با حبس تعزیری زیر 10 سال
  • شلاق
  • جزای نقدی

در دعاوی حقوقی:

  • پرونده‌های مالی کمتر از 250 میلیون تومان
  • خواسته های غیر مالی به جز اصل نکاح و طلاق و اثبات نسب و نفی نسب

وکلای دادگستری

آیا پایه وکالت مهم است؟

وکیل پایه یک برتری خاصی از لحاظ تجربه و سابقه کار با وکیل پایه دو ندارد. تفاوت وکیل پایه 1 با وکیل پایه 2 در حدود اختیارات آنها است. بنابراین اگر مشکل شما در گروه حدود اختیارات وکیل پایه 2 است فرقی نمی کند که سراغ وکیل پایه یک بروید یا وکیل پایه 2.

اگر به دنبال وکیل هستید ابتدا بر اساس اینکه وکیل مورد نظر شما وکیل پایه یک یا دو و یا حتی کارآموز است اقدام کنید. یکی از مهم ترین عوامل انتخاب یک وکیل برای هر کسی می‌تواند توجه به پایه وکیل باشد. اگر مشکل شما چندان پیچیده نیست و در حدود اختیارات وکیل پایه 2 است می‌توانید به سراغ اینگونه وکلا بروید. اما اگر مشکلات فراتر و پیچیده‌تری دارید وکیل پایه 1 را انتخاب کنید تا بتواند بدون محدودیت در اختیارات خود وارد عمل شود و پرونده شما را در دست بگیرد.

بعضی افراد بدون تحقیق و فقط با معرفی و یا شنیدن نام یک وکیل، وارد عمل می شوند و بلافاصله با او قرارداد می‌بندند. بعد از اینکه پرونده به جریان افتاد و وکیل شروع به دفاع از موکل و پیگیری جریان کار شد تازه متوجه می‌شوند که وکیل انتخابی آنها وکیل پایه دو بوده، اختیارات او محدود است و صلاحیت دفاع از حقوق موکل خود را ندارد. بنابراین به مشکل می‌خورند و مجبور به فسخ قرارداد  می‌شوند. بنابراین کار به تعویق می افتد. بنابراین برای انتخاب وکیل درست و مناسب، ابتدا باید با توجه به مشکلات و موضوع پرونده خود،  دقت لازم را در انتخاب وکیل مناسب داشته باشید.

گاهی افراد فقط صرف اینکه وکیل مورد نظرشان، وکیل پایه 1 دادگستری است خیالشان راحت می‌شود و او را به وکیل پایه دو ترجیح می‌دهند. اما باید در نظر داشت که گاهی تجربه، سابقه کاری و پشتکار وکیل پایه 2 بهتر از یک وکیل پایه یک دادگستری باشد. بنابراین می‌توان گفت تفاوت وکیل پایه 1 با وکیل پایه 2 صرفاً برتر بودن یکی بر دیگری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *